Data gedreven organisaties werken effectief en efficiënt óók in de wielersport.

BDC data voorspelt: Steven vandaag in het GEEL!
Data gedreven organisaties werken effectief en efficiënt. Een data gedreven organisatie levert betere resultaten óók in de wielersport.

Nu de spannendste Tour de France sinds jaren in de laatste week is aanbeland wordt duidelijk dat het gebruik van data en de Business Intelligence in de wielersportanalyse hiervan flinke impact hebben op de resultaten en het winnen van de Tour. Wie weet lukt het eindelijk een Nederlandse coureur om in het geel in Parijs aan te komen.

De racefiets en de wielrenner zijn uitgerust met flink wat technologie en de renner zelf is uiteraard ook nog eens een uitermate goedgetrainde bestuurder. Een geoliede machine die bloot gesteld wordt aan vele interne en externe factoren zoals verschillende weersomstandigheden, kwaliteit van het wegdek, hoogte van het terrein en luchtweerstand. Uiteraard spelen nog veel meer factoren een rol bij de geleverde prestatie.

Bij de racefiets zijn zaken als gewicht, vorm en bandendruk van belang. Bij de coureur spelen conditie, gewicht, voeding, hartslag maar ook de kleding en de vorm van de helm mee bij het behalen van gestelde doelen.

De wielerploeg zelf is een goed georganiseerd team dat bestaat uit coureurs, mecaniciens, coaches en trainers en veel materieel waaronder uiteraard de fietsen en heel veel sensoren. Veel van deze onderdelen genereren data. Niet alleen tijdens de Tour de France zelf maar ook in de vele uren training en voorbereiding op de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar.

Het analyseren van de enorme hoeveelheid data en het gebruik van (voorspellende) modellen speelt tegenwoordig een belangrijke rol in de koers. Succesvolle ploegen als Team Jumbo-Visma (Nederland) Team Deceuninck – QuickStep (België) en Team INEOS (Groot-Brittannië) hebben dit tot een belangrijk speerpunt gemaakt en behalen met deze aanpak resultaten.

Uit alle verschillende factoren een methode kiezen die naar het meest optimale resultaat leidt is een kunst. De kunst van het bijeenbrengen van de juiste informatie op het juiste ogenblik en er kritisch naar kijken om de juiste beslissingen te nemen.

Deze data gedreven aanpak levert voor deze ploegen succes. En wie weet wordt Steven Kruijswijk de eerste Nederlandse tourwinnaar sinds Joop Zoetemelk. Zijn data geeft immers aan dat hij in de laatste week van een grote koers beter presteert dan zijn concurrenten.

BDC wenst Steven heel veel succes!

Onderkent uw organisatie de waarde van data?
Vanuit BDC spreken wij veel klanten die een transitie willen maken naar een data gedreven organisatie. Regelmatig krijgen wij de vraag: “Een data gedreven organisatie… wat houdt dat in en hoe zet ik de eerste stap?”

BDC helpt organisaties te ontwikkelen naar een data gedreven organisatie!

Wilt u ook succesvol zijn kijk dan eens op https://www.businessdatachallengers.nl/organisatiescan/

Business Data Challengers - Logo

Volg ons op social media en blijf altijd op de hoogte

Bezoekadres:

Hollandse Kade 21
1391 JD Abcoude