Is er (nog) toekomst voor Business Intelligence?
In de wereld van Big Data en Analytics gaan de ontwikkelingen razendsnel. Termen als ‘machine learning’ zijn aan de orde van de dag. Is er binnen al dat technologische geweld überhaupt ruimte voor old-school Business Intelligence (BI) of is dit gedoemd tot een bestaan in de marge?
Self-service, steeds slimmere dingen doen
Door de overvloed aan data waar organisaties tegenwoordig mee te maken hebben zien we een groeiende honger bij
professionals naar relevante data. Naast de klassieke gebruikersgroepen van BI zoals business analisten en IT-professionals is in de loop der jaren bij onze klanten een grote groep (nieuwe) datagebruikers ontstaan.
Een mooi voorbeeld hiervan zijn data scientists die het BI-platform gebruiken om grote hoeveelheden data te verwerken. Gecombineerd met verschillende bronnen wordt deze data omgezet naar bruikbare informatie. Uiteindelijk wordt alles geïntegreerd met het BI-systeem.
Niet alleen het aantal gebruikers groeit maar ook de hoeveelheid databronnen neemt toe.
Dit vereist een robuust BI-platform dat op een solide wijze met deze ontwikkelingen overweg kan.
Hierbij is het belangrijkste aspect dat alle beschikbare data schaalbaar en controleerbaar blijft voor iedere willekeurige gebruiker.
Eén van de trends waar men over spreekt in de wereld van BI is self-service. Het is ontegenzeggelijk een feit dat medewerkers steeds slimmer met data om moeten gaan en hierbij niet afhankelijk willen zijn van een centrale IT- of BI-afdeling.
Aan de andere kant zien we ook dat te veel self-service snel in een onbeheersbare datachaos kan veranderen. Gartner geeft aan dat bij slechts een beperkt aantal van de self-service BI-initiatieven de governance daadwerkelijk goed geregeld is.
Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is dat managers graag de rapportagetouwtjes zelf in handen hebben. Echter weten ze lang niet altijd waar de verkregen data precies vandaan komt en hoe betrouwbaar deze dan is.
Zeker met de komst van Big Data als onderdeel van business intelligence waarbij vaak data van buiten de eigen bedrijfsmuren wordt betrokken in de analyses is het gevaar van verkeerde interpretaties groot.
Self-service is prima maar dan wel op een platform dat daar geschikt voor is. Beheersbaar en overzichtelijk.